BLEIBERECHT FÜR ALLE – statt Chancenfalle!

Refugee rights and asylum rights are fundamental human rights.

سخنرانی مزدک آذر فعال سوئدی-ایرانی در تجمع برلین در دفاع از حق پناهندگی و درخواست برای توقف فوری اخراج پناهندگان 27 سپتامبر 2023- برلین

سلام دوستان! خوشحالم که امروز اینجا در برلین و با شما هستم. من یک فعال ایرانی-سوئدی هستم و مایلم مراتب همبستگی خود را با تظاهرات اعتراضی باشکوه شما ابراز دارم، تظاهراتی که در دفاع از حق پناهندگی و مهاجرت و در اعتراض به اخراج پناهندگانی است که از نزاع و بحران گریخته اند.

خوشحالم که امروز اینجا در برلین و با شما هستم. من یک فعال ایرانی-سوئدی هستم و مایلم مراتب همبستگی خود را با تظاهرات اعتراضی باشکوه شما ابراز دارم، تظاهراتی که در دفاع از حق پناهندگی و مهاجرت و در اعتراض به اخراج پناهندگانی است که از نزاع و بحران گریخته اند.
چند هفته قبل ما در مقابل اداره مهاجرت سوئد در استکهلم تجمعی داشتیم که در آن اعتراض خود را به همین سیاست اخراج پناهجویان ابراز داشتیم. ما و شما نیاز داریم که متحد باشییم تا بتوانیم این مساله را حل کنیم. این یک خواسته و مساله جهانی است و ما هم باید به صورت بین المللی اقدام کنیم. در زمانه ما، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و فاکتورهای اجتماعی بر هم و در مقیاسی جهانی اثر میگذارند. ما در یک جامعه منفک از دیگران ایزوله نشده ایم بلکه به هم متصل هستیم و به همین دلیل است که باید به صورت بین المللی و شانه به شانه ی یکدیگر اقدام کنیم.
چیزی که دولت ها به نام “معضل” پناهندگی و مهاجرت نام میگذارند در حقیقت مساله ای است که خودشان تولید کرده اند. جهان شمال ( و منجمله کشورهای غربی و صنعتی) بحران ها و نزاع هایی را به جهان جنوب (مانند خاورمیانه، افریقا، افغانستان و …) صادر میکنند، آنها را استثمار میکنند، کالای خود را به آنجا صادر میکنند، اسلحه و بی ثباتی به آن کشورهای صادر میکنند و این هاست که باعث مهاجرت از کشورهای جهان جنوب به جهان شمال میشود. ما دراین سال ها شاهد ارسال اسلحه و تحمیل جنگ به افغانستان، عراق، یمن، سوریه، کشورهای آفریقایی و در این سال گذشته به اوکراین بوده ایم. با این حال کشورهای غربی-صنعتی بار مسئولیت خود در ایجاد این بحران ها و پذیرش پناهجویان را به گردن نمیگیرند.
این به اصطلاح “مشکل” پناهجویان، مشکلی است که توسط خود همین کشورهای جهان شمال تولید شده است. هیچ انسانی ترجیحش این نیست که موطن خود را ترک و مهاجرت کند مگر اینکه جنگ، بحران و نزاع ها آنها را مجبور به این کار کند. این مسائل و مشکلات توسط خود کشورهای جهان شمال ایجاد شده و به همین علت است که آنها باید پناهجویان را با آغوش باز پذیرفته و فورا اخراج آنها را متوقف کنند. حق پناهندگی و مهاجرت یک حق بنیادین بشری است. مایلم بار دیگر مراتب همبستگی خود را با فعالیت شما و تجمع شما در اینجا-در آلمان- اعلام کنم و همه را فرابخوانم برای یک اقدام متحدانه، بین المللی و به هم پیوسته برای نبرد برای حقوق پناهجویان، مهاجران و از نزاع گریختگان. از شما برای شنیدن سخنانم متشکرم.

Hello friends!
I am happy to be here with you today in Berlin. I am an Iranian-Swedish activist and would like to express my solidarity with your great action today in defense of the right to asylum and migration and opposing the deportation of those who fled from conflicts.
A few weeks ago, we had a demonstration in front of the Swedish migration agency in Stockholm opposing the same deportation policy. We need to get together and be united to solve this problem. This is a global demand and subject, and we need to act globally. In our era, economy, politic, culture and societal factors do impact on each other in a global scale. We are not isolated in one single society but linked together and that is why we need to act hand in hand and globally.
What governments call refugee “problem” is a problem they have generated. Global north export conflicts to global south, exploit them, send their products to it, export weapon and instabilities to there and that cause migration/refugee from global south to global north. These years we have witnessed exporting war and weapon from global north and chiefly from western countries to Afghanistan, Iraq, Yemen, Syria, African countries, and these month to Ukraine. Yet, the global north, including western countries, reject their responsibility to welcome and accept these refugees and migrants.
The so-called migration and refugee “problem” is a problem caused by global north. No person prefers to leave their homeland unless war, poverty, crisis, and conflicts force them to do so. These issues are generated by the global north and that is why they should welcome refugees and immediately stop deportation. Refugee rights and asylum rights are fundamental human rights. I would like to express again my solidarity with your activism and action here in Germany and call for a united, global and hand in hand fight for the rights of asylum seekers, refugees, and migrants.

Thank you for listening.
Mazdak Azar, Iranian-Swedish activist

Kommentar verfassen

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert